Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cuba fikir elok elok

..anda rasa anda dah cukup bersyukur?..

Friday, November 4, 2011

Nasihat Suami Kepada Isteri


Nilam Keenam:
RUMAHTANGGA YANG TANPA KEMARAHAN, TANPA PERGADUHAN DAN TANPA KELUH RESAH.

Seorang pemuda yang berhati teguh lagi cerdas 
bila kehilangan sabarnya
ia tidak kehilangan permintaan maafnya.

Seorang wanita mengadu kepada ayahnya sambil menangis: "Wahai ayahku, antara aku dan suamiku ada masalah kelmarin. Dia marah kerana sebuah ucapan yang keluar dari mulutku. Ketika aku mengetahui kemarahannya, aku menyesali apa yang aku perbuat dan aku meminta maaf kepadanya. Dia tidak mahu berbicara denganku dan memalingkan wajahnya dariku. Kemudian aku terus berada di depannya hinga ia tertawa dan menerimaku kembali. Sebelumnya aku sangat takut kepada Tuhanku bila Dia menghukumku atas saat saat di mana aku telah membuat darahnya membara - ketika dia marah."

Ayahnya berkata kepadanya: "Wahai anakku sayang, demi Tuhan yang diriku berada dalam genggaman kekuasaanNya, sekiranya engkau mati sebelum suamimu memaafkanmu, tentulah aku pun tidak redha kepadamu. Tahukah engkau bahawa siapa pun wanita bila suaminya marah kepadanya, maka dia adalah wanita yang terkutuk, sebagaimana tersebut di dalam kitab Zabur, Taurat, Injil dan Al-Quran, dan diperkeraskan penderitaannya dalam sakaratul maut, serta dipersempitkan kuburnya. Maka berbahagialah wanita yang diredhai oleh suaminya."

Seorang wanita yang soleh akan menjaga agar selalu dicintai oleh suaminya sehingga tidak mengotori keharmonian keluarga mereka. Seorang suami telah memberi nasihat pada isterinya:

Maafkanlah kesalahanku
nescaya engkau kekalkan cintaku kepdamu
dan janganlah engkau bicara
saat kemarahanku sedang memuncak

Jangan sekali kali kau kipasi kemarahanku
seperti engkau memukul rebana
kerana sesungguhnya engkau tidak mengetahui
bagaimana sikap orang yang tidak terkendali

Jangan engkau banyak mengeluh
kerana ia akan mengikis cinta
dan hatiku ini akan berubah menolakmu
kerana tabiat hati itu tidak tetap

Sesungguhnya kulihat cinta dalam hati ini
bila berpadu dengan rasa benci
dalam waktu yang singkat  rasa cinta itu akan hilang

*source: JANGAN BERSEDIH. JADILAH WANITA YANG PALING BAHAGIA.

notabersepah:
.. akan tiba suatu saat, suatu ketika hati kau akan terdetik 'inikah masanya untuk aku berubah keluar dari kemelut dosa?'..


♥GIVE IT A CLICK IF YOU LIKE IT AND SHARE IT♥ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒

No comments:

Related Posts with Thumbnails