Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cuba fikir elok elok

..anda rasa anda dah cukup bersyukur?..

Tuesday, November 1, 2011

Cik ada hutang tertunggak MasterCard RM3k


hye peeps!

arini, hurm.. arini nak cerita pasal hutang tertunggak. no no no, bukan aku yang berhutang. so, kalau bukan aku yang berhutang, apa kaitan hutang tertunggak MasterCard nie dengan aku? haaa, nie aku nak cerita.

arini dalam tengahari, sedang leka bergosip sakan dalam bilik Zue pasal kipas laptop dorang yang katanya rosak, tiba tiba Zue dapat sms. 'mootcourt selasa nie cancel blablabla dont blame me, im the victim also'. haa, tu link msg kelas ktorg. comel kan budak kelas aku. ktorg mengamalkan link msg untuk menyebarkan berita berita perihal kelas. kelas cancel ka, oncall kelas ka (yakni bermaksud, kelas tiba tiba diadakan. bukan crime scene je ada oncall tau), nak bagitau kena daftar ini daftar itu, nak tunggu bus kat mana, pendek kata apa apa update pasal kelas la. ketua kelas akan bagi msg kepada beberapa budak, then budak budak ini akan pass msg tu kepada orang bawah dorg mengikut turutan link masing masing. oh, ok tu adalah serba sedikit pasal aturan kelas ktorg. lepas dapat tahu link msg tersebut, Zue sangat happy sebab malam sebelum dia sangat risau sampai susah nak tidur disebabkan mootcourt yang dia tak study lagi. haa, mootcourt nie pula adalah salah satu praktikal untuk subjek Asas Perundangan dan Persembahan Bukti. yang mana, ktorg akan diberi satu case olok olok (crime scene buat masa sem lepas), kemudian ktorg akan bawa case tu masuk court. pendek kata, mootcourt is perbicaraan olok olok la. kira nak expose kat ktorg the scenario in court. if you're a Law student, the term is familiar right; mooting. sebenarnya bukan nak cerita pasal ni, nak cerita pasal phone call yang aku dapat after Zue ber-happy dengan mootcourt yang cancel.

mula mula dapat phone call dengan number 06056911212 (kalau korg rajin nak call berkenalan, sila la ye), tak nak angkat. sebab memang jenis tak suka angkat calling unknown number. tapi Zue pula kata, 'angkat la, mana tau penting'. aku pandang lama gak hp, then aku pun jawab la. dipendekkan cerita, dia kata dia dari ALLIANCE BANK SITIAWAN. dan katanya, 'ini cik Sadeline Vateria anak Badar ke? (dahlah nama aku pun sangkut sangkut masa sebut, cis!) Cik ada hutang tertunggak MasterCard blablabla'. aku dengar je HUTANG terus aku cut off him and aku fire dia terus sampai aku tak dengar pun berapa jumlah dia sebut. aku kata 'sejak bila pula saya pakai MasterCard. jejak kaki ke bank untuk any credit card pun saya tak pernah. kalau betul, kenapa tak bagi surat. you should give me black and white. and Sitiawan? i've never been to Sitiawan,  blablabla' apa ntah lagi aku bebel bebel. bila aku stop bebel, dia pun sambung cakap kata dia call bukan nak suh aku bayar, dia nak pastikan betul ke nie nama aku, ic aku. last last dia suh aku buat police report kecurian identiti. aku pun iyekan aje. dah nak percaya la nie. then dia cakap, nama dia LEE CHEE CHEONG from ALLIANCE BANK SITIAWAN. dia kata pihak dia akan buat police report juga. dalam masa 15minit, police will call me then later it's me who shall go reporting to police as well. itu pun aku iyekan juga. dia bagi juga details siapa yang curi identiti aku tu. bagi number credit card, alamat, limit credit card, berapa dia dah pakai. oh ya, aku suruh dia sebut ic number aku juga, betul la tu ic number aku. aku suruh dia bagi alamat rumah aku, dia kata orang tu pakai alamat kat Sitiawan. mula mula aku suruh dia emelkan aku details tu semua tapi dia kata dia tak boleh emelkan, kena cakap through phone call. apakah. dah la black and white tak ada, suruh bagi emel tak boleh pula. aku iyekan juga la tu.

habis dia call, aku tanya budak rumah aku nie. Lina kata, '06? Perak bukan 06'. Zue pula 'Lyne try call bank tanya'. so aku dengan lincahnya cari phone number Alliance Bank cawangan Sitiawan. 056911212. comparekan dengan number yang call tadi, lain kan. kalau 06, tu number cawangan Melaka/Seremban. tu pun bukannya number yang calling tadi. lama juga aku fikir, nak call ke tak. last last, aku call la juga. just to comfirm betul ke tak cawangan Sitiawan ada orang nama Lee Chee Cheong nie. aku call, tut tut tut ~

'Hello, Alliance Bank Sitiawan ke? Boleh tak nak cakap dengan Mr Lee Chee Cheong?' 
'Mr Lee Chee Cheong tak ada. sekejap ye'. 
the lady pass to another lady. the lady talk, 
'Hello, yes?'. 
'Hello, can i talk to Mr Lee Chee Cheong? dia ada tak?'. 
'Oh, you're for looking for Mr Lee Chee Cheong. what did he tell you?'. 
'He said, i have this hutang tertunggak MasterCard and tell me to police reported it'. 
'i am sorry. there's no one named Lee Chee Cheong here. the one you get is actually a scam. he tell that you have credit card number 5465949993189123 right?
laju gila kot lady nie sebut number nie tadi, nyaris tak ter-follow.
and i've been receiving lots of phone call looking for this Lee Chee Cheong as well. he tell you that a police will call you back right and then he will ask you question. that time dont give him any information. just tell him that you yourself will go to the police station'. 

kinda shock right. serious to say, NASIB BAIK SANGAT SANGAT LA AKU CALL BANK TU FOR COMFIRMATION. masa aku call bank tu, ada 4 misscall from 0656912222. i assume the so called police la tu. later than that, num yang sama call mula mula tu call balik. tapi sebab hp tinggal dalam bilik, aku tak perasan la dia call. kalau aku perasan pun, tak ada nya aku nak jawab. buang ATP aku je cakap. pffft!

so korg, hati hati la ye kalau tiba tiba ada orang bagitau ada hutang ke, kena bayar ini, bayar itu ke. dont simply trust! lagi lagi yang call then ask your information. jangan sesekali bagi, even it's just your ic number. tang case aku nie, dia memang dah dapat dah ic number aku. kat mana dapat tu tak tahu la. tapi memang ada case camni. when you apply something that need you to photocopy your ic, you already had the risk. kalau dapat kat orang yang tak amanah, dia akan ambil la detail kat photocopy ic kita tu then dia salah guna. actually, LEE tu tanya gak aku sekarang dok mana. aku tipu kata aku kat Sabah. ha ha. padan muka, ingat aku senang ke nak bagitau the real thing.


♥GIVE IT A CLICK IF YOU LIKE IT AND SHARE IT♥ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒

No comments:

Related Posts with Thumbnails