Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Cuba fikir elok elok

..anda rasa anda dah cukup bersyukur?..

Thursday, April 21, 2011

pandai masak?


aritu. kat fb. ada orang tegur. kenapa tak pandai masak. ada yang siap suruh belajar masak. aku reply kat kawan nie. aku kata.


kalau lelaki nie melihat saya berdasarkan kebolehan saya memasak, dia boleh cari lain. saya xda masalah. 

lelaki selalu macam nie. ye. memang betul. perempuan patut pandai memasak. sebab air tangan isteri adalah antara penguat rumahtangga. tapi pernah ada orang tanya kenapa saya kata saya tak pandai masak? kalau ada orang tanya pun saya tak nak jawab juga. *bagi lidah dengan muka selenge* sedangkan dalam twitter dok bertweet tweet kata nak masak ini nak masak itu. takpa, saya jawab dalam nie. 

perempuan kalau pandai masak. tak semestinya dia perlu heboh kat satu dunia kalau dia pandai memasak. saya lebih suka orang tahu saya tak pandai masak. daripada dorang tahu saya reti masak tapi nanti masak tak sedap langsung. saya sedang dalam proses belajar. dari form1 saya duduk asrama penuh. sampai form5. pastu matrik setahun. mana nak cekup dapur. habis matrik, masuk ukm. hambik kau, masak pakai rice cooker je. paling lama saya pernah spend masa kat rumah after habis darjah enam is LESS than 3months. masa untuk saya masuk dapur terhad. ok, itu alasan sebenarnya. awak ingat saya nie perempuan bandar sangat ke sampai mak saya tak reti nak suruh saya belajar masak? ingat saya nie anak bongsu manja, mak saya akan bagi saya senang lenang goyang kaki tak masuk dapur? my mom siap cakap. 'aku dulu umur 19tahun dah dukung anak tau x'. masa nie saya umur 19tahun lagi. tengah terhegeh hegeh potong sayur. umur 19tahun tapi masak pun terkial kial lagi. saya tak bagitau kat orang yang saya boleh masak walaupun reti sikit sikit sebab saya tahu saya masak tak sedap. awak pergi tanya mana mana kawan perempuan awak. berapa ramai yang BOLEH masak nasi BUKAN pakai periuk elektrik. berapa ramai yang ada belajar masak nasi untuk 50orang makan. awak ingat dulu saya belajar masak nasi pakai periuk elektrik?  masak nasi pakai kayu api je mak saya tak ajar dulu.

dulu masa tahap 1 sekolah rendah kalau balik dari sekolah petang, lapar. tak ada maknanya mak nak masakkan. sendiri pergi goreng telur. makanan paling simple. tahu tak betapa jelesnya dengar mak orang lain siap sediakan makanan atas meja makan. sebab my mom just sediakan makanan tengahari & malam je. tak adanya kuih muih minum petang atas meja. awak ingat sebab apa saya ada parut melecur teruk kalau tak sebab kena simbah dengan kuah megi mendidih baru angkat dari dapur masa umur 7tahun. gara gara tunggu turn nak masak megi sendiri. sebab tu anak saudara bila dia dah umur 7tahun, saya ajar dia masak megi sendiri. ktorg adik beradik dulu semua masak sendiri. umur tak sampai lagi 10tahun dah kena belajar masak bubur camne, belajar tengok nasi masak camne. pernah dengar ada orang nak masak bubur tapi jadi nasi? gara gara lapar sangat, pergi taruh beras banyak banyak tapi air letak sikit. nasi hangit tak payah kira, sampai takut dah nak tinggalkan dapur kalau masak nasi.

saya pun nak juga masak untuk suami balik dari kerja. nak juga dengar suami puji masak sedap. nak juga masak makanan favourite mak mertua sedap sedap. semua perempuan nak macam tu. kalau saya ada dapur sekarang ni, memang saya nak belajar masak makanan kegemaran awak tu. walaupun awak tu bukan siapa siapa pun dengan saya, bakal suami apatah lagi. saya memang suka gembirakan hati orang dengan makanan. cuma sekarang saya masih dalam proses belajar. lebih baik cakap tak pandai masak daripada kata hanya pandai masak ayam masak kicap, ayam masak sup, goreng goreng ayam ikan telur, sardin, umai, bubur, sayur sayuran, spagetti, butter prawn, nasi goreng pataya. tengok. sikit je yang saya boleh masak. setakat boleh masak nie je ada hati nak bagitau pandai masak?

*siot r, lapar dah cakap pasal makanan malam2 camnie..
*tengok, tak pasal2 tercakap blh masak sikit2.
*terpaksa pakai saya awak, kalau pakai aku kau bunyi cam nak baham orang je. ish3.
*setakat nie fail bab potong ayam je. sbb tangan xkuat nak hayun pisau potong part yang ada tulang. & aritu pula kena gelak ngn mak & kakak sebab siang ikan sampai ikan terbang dari sinki. i think its been years dah xsiang ikan. sampai boleh lupa nak buang insang ikan camne. pffft!
*i like the feel of chopping onion. lalalalala~
*another reason aku jarang masak dulu is because aku masuk dapur masak nasi je. nanti ada la tiba2 bunyi orang potong ayam, bunyi orang tumis bawang, bunyi kuali tingtangtingtang. xsempat aku nak buat apa2, dah ada orang lain yang buat. yerp, my abang lebih pandai masak & lebih cepat masuk dapur dari adik bongsu kesayangan dia. why? sebab dia nak makan ayam, xnak makan lauk lain. so baik dia masak sendiri. cet!

notabersepah:
.. pape je la..
.. setakat nie berani kata pandai masak bubur sebab ada orang puji bubur aku masak sedap. siap nak lagi..


♥GIVE IT A CLICK IF YOU LIKE IT AND SHARE IT♥ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒

7 comments:

insta: lea_na_nur_ said...

kre ok ko tahu masak la jugak!!!
dr aku???kne tgk buku dlu..huhuhu...ala...aku nih masak kang hangit aje..xtau knp..aku x reti tgk bnda tuh dah msk o blm..lex lin..lex..masakan kite utk suami kite...

err??abg,kalo x sedap jgn mara oke..hihih~

►içéq◄ said...

nana:
haha.. sikit2 je.. tu pn segan je nk gtau org.. baik ckp xtau terus.. senang.. xyah cakap byk..
yg tu ko kena salu masak la.. aku pn kdg2 xreti gak tgk.. klo kt umah sng r, ada mak leh bgtau.. klo sorg2 mmg kena pandai agak2 r..
hehe.. aku nk cari lelaki yg xkisah bila aku kata aku xpandai masak..

Unknown said...

bubur kamu mmg sdap..hihi

Noor Fatin said...

aku xpandai masak pn. hahah bleh la sikit2. :P :P

tgh dalam proses blaja la ni. faiq nak sgt makan masakan aku..wuwuw..

►içéq◄ said...

norli:
hehehehe.. lama dah xmasak bubur byk2.. ;D

fatin:
hehehe.. take time.. nnt dh kawen, nah ambik ! hari2 dia makan masakan ko.. haha~
anggap proses belajar memasak nie fun, cmfirm xda masalah nk master.. ^^

jue said...

aku pn tak tahu masak..skit2 blh la...
sama la mcm kau..
form 1 smp form 5 duk hstl..
pastu smbung stdy ke diploma..now ke degree...
still bljar masak..

►içéq◄ said...

eita:
susah kan nk blaja masak bila kita asik ddk asrama.. mmg la 'disitu ada kemahuan, di situ ada jalan' tp beragak r juga.. huhu~

Related Posts with Thumbnails